Website maken: 5 tips voor een goede website om lekker te blijven plakken

Honing aan je r… website? Ja, want blijven plakken is belangrijk. Gevonden worden in Google is erg handig, maar als websitebezoekers vervolgens op je website komen en direct weer weg gaan, is goed gevonden worden opeens niet zo belangrijk meer. Bedenk daarnaast tijdens het website maken dat bezoekers via een zoekmachine zeker niet altijd binnenkomen via de homepage, maar ook bijvoorbeeld op een blog, portfolio item of “over ons” pagina. Hieronder geef ik 5 tips voor een goede website om bezoekers op je website te houden.

1. Laat direct zien wie jullie zijn en wat jullie doen

Op welke pagina bezoekers ook binnenkomen, het is belangrijk dat voor nieuwe bezoekers duidelijk is wat voor site het is, wat voor bedrijf het is en wat ze hier kunnen krijgen. Dit kan bij een blog in de vorm van een beschrijving in de sidebar bijvoorbeeld. Zelfs op de homepage vergeten veel bedrijven wel eens duidelijk neer te zetten wat een bedrijf nou precies doet. Wanneer je de omvang van bijvoorbeeld Adidas (zie de website als voorbeeld) hebt hoef je dit niet meer te zeggen, maar ieder ander bedrijf zeker.

2. Onderscheid jezelf

Het is verfrissend om op een site te komen die niet zo’n eenheidsworst is. Hoewel veel websites er tegenwoordig gelikt uitzien is een vernieuwende website zeker een plus. Laat zien wie je bent en zorg dat je website anders is dan de concurrentie, maar maak het niet anders om het anders maken, maar laat de website voortvloeien uit een goede huisstijl.

3. een website maken vanuit rust

Op een website komen die van hot naar her gaat is niet ideaal als bezoekers niet weten waar ze moeten beginnen. Creativiteit en onderscheiden kan heel goed op een rustige manier met overzicht. Onderscheiden is niet door te schreeuwen, maar door je huisstijl laten spreken ondersteund door unieke visuele elementen. Maak een goede website die rust brengt aan je bezoeker.

4. Intern Linken

Zorg bij een blog dat bezoekers de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld gerelateerde blogs te zien of dat je in de tekst intern linkt naar een andere pagina of blog. Ook op pagina’s buiten de blog om is het goed om verdiepend bezig te gaan en te zorgen voor een goede gebruikservaring (ook wel User Experience).

5. Goede website = Waardevolle content

Maak je website, pagina’s en blogs waardevol en volledig. Soms kom je wel een terecht op een webpagina van een bedrijf die tevéél focus heeft. Er is gefocust op 1 keyword, maar de inhoud van de pagina gaat eigenlijk helemaal nergens over of is onvolledig omdat men bang is meerdere zaken op 1 pagina te zetten. Zorg voor overzicht en wees niet bang om volledig te zijn. Vind een balans tussen SEO en bruikbaarheid tijdens het website maken.

Bonus: Is meten wel altijd weten?

Er wordt vaak gezegd: “Meten is weten”. En bijna iedere website meet wat er op een website globaal gebeurd met bijvoorbeeld Google Analytics. Meten is echter niet direct weten. De data snappen en hier acties aan verbinden is een vak apart. Het is dus goed om te meten, maar om vervolgens te weten wat je aan de hand van deze resultaten moet veranderen aan je website is zo simpel nog niet, maar wel zeer relevant om bijvoorbeeld erachter te komen wat ervoor zorgt dat je bezoekers weggaan of blijven.

Bart Moree op de teampagina

“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *