Op een grasspriet is een ijsvlok te zien, zover ingezoomd dat het ijskristal zichtbaar is

Trends volgen zonder kopieren, hoe doe je dat?

Eigen keuzes maken, maar toch hetzelfde doen als iedereen. In mijn persoonlijke leven kom ik het continu tegen. Met kleding bijvoorbeeld aangevuld met brillen, haarstijlen en gezichtsbeharing. Het zijn trends gezet door anderen, maar wil toch uniek blijven. Welk deel is mijn eigen identiteit en wat zijn keuzes? Zo is het ook met je droom en je bedrijf; het volgen van trends is niet erg, maar hoe verlies je niet wie je bent?

Keuzes wat je doet met trends

  1. Volg de trends
  2. Volg een trend, maar zend bewust
  3. Doe compleet iets nieuws; wees een trendsetter

1. Volg de trends

Weten wat Hot is en wat Not is binnen je branche en bijvoorbeeld op het vlak van Marketingcommunicatie nooit slecht om te weten voor je bedrijf.  De vraag is wat je ermee doet. Binnen de marketingcommunicatie zijn trends bijvoorbeeld video advertising en werd in 2016 voor het eerst de mobiel meer gebruikt dan de desktop. Wat je kunt doen is dan vol inzetten op video en op mobiel, kijken hoe je grote voorbeeld/concurrent het doet en dit zo goed als overnemen. Dé manieren van berichten en advertenties die zij gebruiken kun je kopieren en op die manier meelopen. Doe je dit continu, dan verlies je je eigen identiteit. Wat onderscheid je dan nog? Het product is misschien anders en je gebruikt een ander logo, maar wat onderscheid je nou echt?

2. Volg een trend, maar zend bewust

De trend online video is een trend die de komende jaren wel blijft en de resultaten met video zijn ook erg goed. Toch kun je jezelf dan binnen die trend onderscheiden met een aantal zaken:

  • Je identiteit/cultuur
  • Je product
  • Content

Hoe specifieker je identiteit, des te meer onderscheidend je bent. Het gaat er dus om waar je allemaal over na hebt gedacht en dat zichtbaar maakt in je communicatie. Hoe spreek je mensen aan, welke kleuren gebruik je, wat voor designstijl gebruik je, welke waarden wil je overbrengen? Je kan hierbij voor veilig gaan en ook daarin weer met de trends meegaan of de grenzen opzoeken en je onderscheiden binnen je branche.

Zit je bijvoorbeeld in een redelijk traditionele branche waar ieder bedrijf de klant aanspreekt met “u”, dan kan het een bewuste keuze zijn om dat juist niet doen. Een frisse aanpak. Het is wel goed om te onderzoeken of je dan je gedefinieerde doelgroep daar ook mee bereikt. Boven alles is het goed om binnen de trends te kiezen voor iets dat ook bij je past. Is de trend om er bij te lopen als een Angel van Victoria’s Secret inclusief vleugels, dan is het als man misschien beter om tóch een boxer te dragen. Kortom: Niet elke trend past bij jou, je droom en je bedrijf. Kies bewust

 

Tip: Denk bij alles wat je doet, hoe kan ik:

  • Anders zijn dan anderen
  • Mezelf blijven
  • mijn doelgroep bereiken
  • van deze tijd blijven

De balans hiertussen is soms lastig te bepalen en het botst ook wel een beetje, maar als je je hier mee bezig houdt maak je in ieder geval bewuste keuzes.

 

3. Trendsetter

Iets compleet nieuws doen is iets wat lef, creativiteit, inleving en durf om te falen nodig heeft. Dat laatste noem ik erbij, omdat je iets kunt bedenken wat nieuw is, maar om het grote publiek dit te laten omarmen zal het weer een trend moeten worden gemaakt door bijvoorbeeld influencers, het grote publiek neemt hen als voorbeeld. Alleen een goed product hebben betekent namelijk niet meer dat je succes hebt. De smartphonetrend die je nu ziet is redelijk eentonig. De smartphones lijken vooral qua uiterlijk erg op elkaar en in de gebruikservaring ook steeds meer. Ik zie wel uit naar een nieuwe aanpak die compleet anders is, maar wel mij pakt als doelgroep.

Zie deze voorbeeldvideo over het starten van een movement en lees deze pagina 0ver het ontstaan van trends.

 

Trends gebruiken of niet?

Om terug te komen op mijn modegevoel. Ik koop wat in de winkel aangeboden wordt, maar heb toch een eigen stijl door de keuze om unieke elementen te combineren, te checken of het bij me past en te checken of mn lief, “de primaire doelgroep”, het wat vind. De keuze om dingen niet te dragen is ook een duidelijk signaal, maar de keuze om dingen duidelijk te communiceren komt altijd beter over.

Bart Moree op de teampagina

“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *