Bart Moree van NOBLY is blij en steekt 2 duimen omhoog

Het belang van marketingcommunicatie: Opvallen draait niet om schreeuwen

Hey, hallooohooo, psssst, luister eens naar me, joehoe, alarm, Tuut, boing. Soms komt er wel eens een bedrijf langs die op deze manier communiceert. Weinig inhoud, maar vooral hard schreeuwen. Je kunt er dan niet echt omheen en het trekt wel je aandacht, maar het gevoel erbij is niet erg goed. Het is eerder irritant. Er komt een heleboel meer kijken bij marketingcommunicatie. Het belang van communicatie wordt onderschat. Wat is het belang van communicatie en hoe pak je dit goed aan? Is het daarnaast van toepassing op het MKB?

Twijfel over belang van communicatie

Wat doen we nou precies met communicatie? Het woord communicatie is erg breed, maar bij NOBLY helpen we bedrijven vooral met communicatie in de handelsgeest van een ondernemer met als doel groei & omzet. Een ander woord hiervoor is marketingcommunicatie.

Een opmerking die we soms horen is: “Ik kan toch al communiceren/praten?” Ja klopt, je kunt je prima verstaanbaar maken (in je moedertaal), daar heb je NOBLY niet voor nodig. Daarentegen is een boodschap duidelijk overbrengen wel een ander verhaal. Niet voor niks vind je de ene spreker op een evenement, tv of social media interessanter dan de andere. Dat verschilt per persoon en dus per doelgroep. Verder praat iederéén van ons Nederlands, maar als iedereen hetzelfde praat en hetzelfde doet… Hoe kan jij en je bedrijf zich dan nog onderscheiden van de rest?

Een ander geloof wat ik snel hoor is “de kracht van herhaling”. Een goed instrument, maar continu iets blijven zeggen zorgt nog niet direct voor een overtuigende boodschap. Herhalen kan wel, maar het moet wel leuk blijven. Iets precies op dezelfde manier herhalen wordt irritant. Beter is om te communiceren op een manier die je doelgroep fijn vind en sommige aspecten die aanspreken te herhalen.

Het belang van communicatie zit hem dus in het overdragen van een overtuigend bericht naar de doelgroep in allerlei vormen. Deze bevatten bijvoorbeeld de volgende aspecten:

  • Video
  • Fotografie
  • Kleuren
  • tekst
  • symbolen
  • Metaforen
  • en nog veel meer

Communicatie in het MKB

In het midden- en kleinbedrijf merk ik dat communicatie vaak gezien wordt als bijzaak en voert sales of het product vaak de boventoon. Begrijp me niet verkeerd hoor, want zonder product of dienst en de verkoop ervan is er geen bedrijf. Tóch staan of vallen deze onderdelen met marketingcommunicatie. Juist in het MKB. Als MKB onderneming is onderscheiden en de juiste dingen communiceren van grote waarde om te kunnen concurreren en je te onderscheiden. Er zijn namelijk, zeker in Nederland, veel meer bedrijven tot 250 medewerkers dan daarboven. Een product kan het beste van het beste zijn, maar als je het belang van communicatie ontdekt heb je pas écht effect.

Er komt meer kijken bij communiceren dan alleen praten en herhalen. De relevantie van marketingcommunicatie zit hem in het overtuigend, onderscheidend en creatief zijn.
Meer weten? Kijk op communicatieadvies voor meer informatie


Bart Moree op de teampagina

“Compleet gek van video, grafisch ontwerp en al de mooie creaties die in deze moderne tijd gemaakt worden. Voor NOBLY | Communicatie & Reclame wil ik voornamelijk bezig zijn met bedrijven die iets goeds willen doen in deze wereld en is het mijn missie om bedrijven en mensen te inspireren en te activeren dat ze invloed hebben op de plek waar ze staan. Onderscheidende communicatie kan helpen je meer impact te geven.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *