Een luchtfoto van een voetbalveld midden in de stad voor jongeren. Het veld is leeg

Aansluiting op je doelgroep: scoor niet in eigen goal!

In het MKB is meestal geen financiële ruimte om marketingonderzoeken te doen, maar wat doe jij om aansluiting op je doelgroep te krijgen? Een van de meest simpele manieren om doelgroeponderzoek te doen is om de doelgroep te betrekken in het proces.

Doelgroep I’M You!nG

Momenteel zijn we als the Nobly Creative bezig met het vormgeven van het ‘I’M You!nG journal’ voor Stichting You!nG. Deze stichting focused zich op jongeren tussen de 8 en 25 jaar en dit journal is voor jongeren vanaf 12 jaar. Het is een doelgroep waar wij vooraf helemaal niet thuis in waren – met name de tieners – en dus was het niet alleen een uitdaging om iets te maken waarbij elke pagina een toffe look heeft, maar het moet ook tieners en jongeren aanspreken terwijl dit juist een doelgroep is die snel uitgekeken is op een bepaalde stijl. Het moet dus interessant blijven.

Bij sommige pagina’s had ik mijn twijfel of het niet te kinderachtig is en moet eveneens de balans goed zijn tussen girly en heel stoer. Het journal is namelijk voor zowel jongens als meiden. De mensen bij You!nG weten heel goed hoe deze groep jonge mensen denkt, maar toch was er maar één manier om erachter te komen of het journal wel echt in de smaak valt.

Actie voor aansluiting op je doelgroep

Tijdens het vormgeven hebben we een preview gegeven via social media en daarnaast hebben we het ook laten zien aan deze groep jonge mensen met de vraag wat ze ervan vinden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit best spannend vond (en nog steeds kan vinden), omdat het confronterend is. De eerlijke mening van je doelgroep kan heel confronterend zijn. Tegelijkertijd brengt de waarheid over je product/dienst je ook een stap verder, want ben je onderweg naar een goede aansluiting op je doelgroep? De mening van je doelgroep kan jou laten zien wat wel en niet werkt. Het kan heel bevestigend zijn dat je op de goede weg bent en dat geeft zekerheid op de weg naar je eindproduct. Levert onwetendheid van de werking van je product wel iets op waar je helemaal achter kunt staan? Als je zeker weet dat er aansluiting op je doelgroep is, kun je daar volledig achter staan.

Scoor niet in eigen doel

Deze feedback hebben wij als heel waardevol ervaren, omdat het ons nog dichter bij de doelgroep heeft gebracht. En we hebben kunnen concluderen dat er aansluiting op de doelgroep is met het I’M You!nG journal. Bij de meeste producten die we tot nu toe hebben gemaakt is er vooral sprake geweest van de inbreng van de organisatie en in mindere mate van de doelgroep, ondanks dat de doelgroep wel geanalyseerd is. Wat is gemaakt is veelal in lijn met wat past bij de desbetreffende organisatie: identiteit, visie, etc. en gebaseerd op wat de doelgroep mogelijk aanspreekt. Communiceer niet voor jezelf maar voor de ontvanger. Scoor doelgericht en niet bij jezelf.

Wat ik mij door het vormgevingsproces van het I’M You!nG Journal afvraag is hoe jij zorgt voor aansluiting op je doelgroep bij jouw producten/diensten? Betrek jij je doelgroep bij het creëren van een nieuw product of wanneer jij een ouder product in een nieuw jasje steekt?

Wanneer je iets nieuws op de markt brengt is het van essentieel belang dat er aansluiting op je doelgroep is. Dit kun je alleen bereiken door je doelgroep in het ontwikkelingsproces te betrekken. Dat levert een product op waar je helemaal achter kunt staan en waar je mee zult scoren.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *